Aimaan Ahmad: sayang, Kacaknye!

Pages

Feb 25, 2011

sayang, Kacaknye!



I just wanna share what i have read this morning.. Ini semua berkisarkan tentang kesihatan & masa depan anak2 kita akan datang.. Kadang-kadang tabiat ini tak dapat di tinggalkan sebab lack of knowledge regarding the impact will be faced in coming 2 years. Tambah-tambah that guys dah berusia macam ala-ala matured layak berkahwin dah.. Benda ni penting guys!!





Benda apa???????????











Adehhh!! i boleh terpikir lak macam perlu ke i tulistaip benda cam gini dalam blog. Ni bukan pasal diri i..Tapi penting untuk masyarakat.. whoaahh!! Begitu Katanya Penting!


Bayangkan lelaki yang kacak-kacak ini dulu
Thank google, i pinjam for info je.
















Ada SEPULUH tabiat Punca Sperma LOMAH

::1::
kepanasan yang melampau
Kebiasaannya testis manusia mnjadi lebih baik jika berada suhu lebih sejuk berbanding suhu bahagian lain.Ini risiko tinggi.

::2::
Mandi air panas
Tabiat mandimanda air panas memang buat si laki tidak aktif. Hanya 30 min tempoh berendam dalam jakuzi pon sudah dapat memberi kesan penurunan produktivit mereka. Scary tak? Pagi2 jangan berendam la.

::3::
Suhu Badan tinggi
Ini jika anda demam. memang impak. Tak dapat tidak 35% jugak penurunan kesuburan akibat tidak sihat.

::4::
Komputer riba
Selalunya kita suka buat kerja sambil baringkan, ats badan ada lappy. Itu bahaya sebenarnya.Tak kira lah anda lelaki mahupon perem.Ia lebih merbahaya bila kita letak atas paha. Cuba elak kan ye!

::5::
Pemilihan seluar dalam
Keketatan seluar dalam memberi kesan kepada kesuburan & kecerdasan sperm. Aliran darah macam tak lancar gitu. Kesian taw!

::6::
Telefon Bimbit
Radiasi telefon bimbit yang disimpan dalam poket juga memberi kosan kepada keproduktifan alat kelamin. u bahaya u!! Amik handfon gantung kt leher jerla.. Takkan laki nak bawa handbag kan. Macam tak sesuai la plak.

::7::
Obesiti
Kegemukan laki ni sebenar meningkatkan hormon yang ada dalam wanita iaitu hormon estrogen. So, dari situ, kesannya berlaku lah penurunan jumlah sperm, disfungsi seksual dan ketidaksuburan sistem reproduksi. Jadi, Mulakan hari ini dengan aktiviti yang sihat. Ia dah cukup berbaloi kalau anda g la exercise sket setiap ujung minggu.. Bersemangat!!

::8::
Amalan merokok
Elakkan diri daripada mengambil bahan atau menghidu bahan yang mengandungi nikotin. Kesian sgt taw kt penghidu asap rukuk. Balik je demam la, selsema la, siap jatuh sakit lagi. Tapi si perokok doesn't care it. Selfish terang2an..:)

::9::
Masalah kesihatan
Penyakit seperti kanser testis, ktidakseimbangan hormon ,kecacatan dari lahir, jangkitan kuman , trauma juga boleh menjejaskan kualiti & kekuatan sperma. AMALKAN HIDUP SIHAT!

::10::
aLkohol
Sebaiknya elakkan dari mengambil alkohol untuk yang bukan islam.. Mungkin best bagi anda, tapi di hari tua, anda kerepot. Sedih sangat tengok!!




UNtuk pengetahuan kalian, ramai sgt kanak-kanak spastik nowadays. Kalau melihat kepada peratusan keplastikan, eh kespastikan ni, Banyak di gondoli oleh negeri selangor & KOTA kuala Lumpur.

Sebabnya simple. Pemakanan rutin kanak-kanak itu, & ibubapa yang melahirkan anak-anak itu. Dari sumber air yang sgt tak bersih, Sibuk mencari nafkah keluarga sehingga banyak yang lebih penting juga terabai.
dan Si Papa nya pula, mengamalkan perokok seimbang. Lagi la memberi impak.. Kan susah di masa hadapan..



SEKARANG SAYA BERSERU, wahai Rakyat Jelata.
ewah dah macam kerabat di raja plak aiman hari ni.


AMALKAN HIDUP YANG SIHAT!! okie!


p/s: Kesian lelaki kacak-kacak di atas td kan kalau... i diamkan diri.

2 comments:

  1. tu tak masuk aku lagi mesti tersenarai hehehehe..

    ReplyDelete
  2. #5 "......Kesian taw!" ,__ xleh blah...haha~ =D


    sgt2 setuju dengan statement #8 ;)

    ReplyDelete

Aimaan Ahmad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign