Aimaan Ahmad: Resepi : Roti Arab Yamana

Pages

Sep 27, 2012

Resepi : Roti Arab Yamana


Assalamualaikum.


Tah macamana housemateaku, Syaza lepas balik keje duk sebut2 nak makan apa. Tiba2 terpacul dr mulut dia. Kalau dapat roti arab sedap jugak.Untuk memuaskan nafsu serakah dia. Aku pon melontarkan kata2 ajaib, "Ko seriusss nakkkk? ". Syaza, "haaaaa laa".


Moh ikut aku kejap gi beli tepung & yis. Bahan-bahan lain semua dah adakat rumah kot.. aku mengagak je.haaaaaaaaaaaa. Dia konfius.
Lalu aku cari testimoni yang penah makan masakan Roti Arab Yamana yang sudah sekian dekad aku penah buat. =) . Jom kita share resepi hangattttttt.
 

Bahan A

500 gm Tepung Gandum
6 gm Yis
2 sudu Gula
2 cubit Garam
2 sudu Mentega/Marjerin
Air Suam

Bahan B

1 tin Medium size Sardin ayam brand
1 ulas Bawang Besar
3 biji Cili Padi.
 Minyak
Garam
Gula


 
Teknik Memasak:  
BAHAN A.
 1. Tepung gandum, yis, marjerin sekali harung. Gaul2 bagi sekata dan serasi bersama.
2. Air suam, garam gula. Kacau dalam cawan/ gelas. 
3. Campurkan teknik 1 dan 2. Mula menguli dgn sebati. sampai lembut dan tidak melekat pada jari.
4. Tinggalkan dalam bekas uli ditutup dgn kain lembab. Biarkan selama 30 minit. Nanti ulian tadi akan mengembang.
5. Ambil tepung tadi, gilingkan. Buat bulat nipis/leper. dan goreng kan.

BAHAN B.
1. Panaskan minyak.
2. Masukkan bawang dan cili.
3.Masukkan sardin.
4. Seimbangkan garam gula.
5. Maybe nak tmbh sos sikit. Semua bergantung. Pandai2 la korang adjust taste kegemaran korang.
 
Apalagi nak tunggu, Jommmm mencicah roti tadi dengan sardin. Bila makan panas2, memang syiook. Ok!! Inilah resepi bujang aku yang boleh nak share2. kannnnnnnnnnn. Selamat Mencuba!

Sekian.

Thank for reading this entry!



No comments:

Post a Comment

Aimaan Ahmad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign