Aimaan Ahmad: Cara paling mudah membuat doh roti

Pages

Dec 12, 2016

Cara paling mudah membuat doh roti


Assalamualaikum , Hye !


Finally sis mampu menaip satu karangan pendek berkaitan dengan resepi roti ahaha ! Padahal sebelum ini menangis di bucu katil setiap kali sis study dalam buku resepi dan cuba aplikasi kan di dapur sederhana mak . Sorry mak ! Kecah dengan tepung bila kami masuk beruli dengan doh . Btw , hari ini sis tak mau korang yang tercari cari resepi membuat doh roti tetapi masih tak berjaya . Sebabnya korang juga macam sis study menggunakan buku resepi atau cikgu youtube . 


Sebelum tu sis patut ucapkan thank you pada acik sis , sebab secara tak sengaja beliau datang rumah untuk stay few days , secara tak sengaja sis minta beliau turunkan ilmu resepi doh roti yang menjadi dan sedap ! :) Rezeki terpijak untuk sis -lah , so tak perlu lagi saya pergi menuntut ilmu jauh jauh . ( orang tak biasa buat bakery , memang tak tahu mende )


Korang tahu kenapa sis beriya sangat nak belajar buat doh roti . Sebab sis beli bread maker  cosway yang dikatakan amat mudah nak uli doh , tanpa keluarkan tenaga berpeluh peluh nak lenyeh tepung sampai sekata . Haaa agenda sis dah terbongkar ! Takpalah sis berusaha ni nak belajar improve diri dalam bakery walaupun sikit tak berniat nak berniaga , hanya syok syok untuk makan sendiri . Tambah pulak korang boleh dekor apa sahaja jenis topping nak di letakkan terutamanya ketika membuat pizaaa.. ahhh so yummieh !


Kali ini sis belajar buat dua jenis bentuk makanan menggunakan doh roti yang sama . wah mudah kalau korang ada anak ramai , pelbagai kreativiti boleh di tonjolkan . Ok sis buat pau pelbagai filling dan piza crust . 




Resepi untuk doh roti  yang menjadi dan sedap ( pau dan piza ) :

850 tepung gandum
2 sudu shortening
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 cawan air


bahan perlu biarkan naik dahulu **
1 paket ibu roti ( 11gm)
2 sudu gula
1 sudu garam
1 cawan air 


Langkah - langkah untuk sediakan doh roti :

1. Sediakan bahan yang perlu dinaikan dahulu , isikan dalam satu bekas . Dan biarkan yis ibu roti betul betul naik .

2. Sediakan breadmaker cosway , biarkan sahaja tray di dalam bread maker tanpa perlu keluarkan . Masukkan tepung , shortening , soda bikarbonat , dan bahan yang sudah dinaikan tadi . 

3. Setkan di breadmaker cosway , dough dan ia akan auto set 8 minit .

4. Sambil bahan sedang di uli  , boleh tambahkan sedikit demi sedikit secawan air yang masih berbaki dan biarkan sahaja doh siap di uli .

5. Doh roti siap di uli dan biarkan dalam 20 minit . Doh roti akan naik cantik .




Masa ini anda akan berasa lega kerana tenaga anda masih maintain dan boleh sediakan makanan berkhasiat di rumah . Ikut kreativiti nak sediakan topping atau filling apa . Sis bahagikan adunan kepada dua bahagian , satu untuk piza dan satu lagi untuk pau .




Cara persediaan untuk pau :

1. Bentukkan bulat bulat macam dalam gambar.
2. Kemudian , masukkan filling ( seperti red bean , kaya , coklat ) .
3. Letakkan terus pelapik pau menggunakan daun pisang dalam tray pengukus.
3. Kukus pau dalam masa 15 minit .


Peringatan : Jika anda terlebih kukus pau , permukaan pau menjadi tidak licin dan berkedut .




 Agak terlebih masa kukus , lihat permukaan pau tak begitu licin .




Cara penyediaan topping piza :

1. Biji bawang besar di cincang , ayam yang dicincang , dan tumis semua bersama.

2. Masukkan sayur campur segera .

3. Masukkan kicap , sos cili , sos lada hitam sekadar sesuai.

4. Sedikit garam secukup rasa .

5. Setelah siap sapu topping piza pada doh roti yang diratakan , tabur parmesan sepuas hati . 




Ya Allah , sedap yakmat makan beramai ramai tak cukup dua pan regular saiz . haha . Inilah nikmat main masak masak bakery dalam dapur mak . 





Ada yang tanya bagaimana saya nak beli bread maker cosway dengan harga ahli . Boleh check dengan Facebook Page Cosway Taman Karking Ipoh atau whatsapp mereka , +6018-571 3858 . Biasa ibu ibu suka sediakan makanan berkhasiat untuk anak kesayangan , apakata buat aktiviti topping freestyle untuk anak kecil , bagi mereka luahkan kreativiti dalam bakery di waktu cuti sekolah

No comments:

Post a Comment

Aimaan Ahmad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign