Aimaan Ahmad: motivasi

Pages

Showing posts with label motivasi. Show all posts
Showing posts with label motivasi. Show all posts

Mar 29, 2013

Inspirasi


Assalamualaikum.


Sorry for lateness.


Topik kali ini berkaitan dengan apa yang saya hadiri pada hari sabtu lepas, 23.03.2013 di Menara PGRM, Kuala Lumpur. Keputusan untuk hadiri seminar ini hanya di buat pada saat akhir. Asyik-asyik nampak iklan , kat tv, billboard lagi, facebook memang belambak. Tetapi nak jugak buat saat akhir untuk pendaftaran. Bernasib baik, dapat jugalah saya join seminar yang free ini.


Pada pandangan saya, ini antara usaha negara kita membantu masyarakat mengubah mentaliti berniaga dan mencari peluang perniagaan. Sedangkan dari negara jiran kita pon ada yang turun sekali ke seminar sebab nak tahu ilmu-ilmu orang sudah berjaya ini. Ambillah aura sikit ye dak!



Saya suka attend seminar macam ni. Tetapi saya suka bergaul dalam pulau kemalasan. Ini punca kelemahan saya. Lemah dalam tindakan. Jadi, apabila setiap bulan kita selalu hadirkan diri dalam seminar macam ni. Dapatlah refresh balik minda, badan , dan pemikiran. 


Seminar Berani Berniaga ini semua FREE. Dapat lagi pen dan buku nota. Sampai macam tu sekali kena siram untuk dapatkan ilmu. Kita kena ingat , dalam hidup ini kaya dengan ilmu paling bermanfaat. Tetapi jika ilmu itu tak digunakan manfaat pon tiada, hasil pon tiada. 



" Bayar wang kerana ilmu, jika jatuh tersungkur , kembali bangkit hebat kerana ilmu masih ada".



"When you stop learning, you will stop growing"

"The more you learn, the more you earn"

"Give respect to earn respect"




Tidak semua impian menjadi kenyataan jika tidak di susuli dengan TINDAKAN.
Saya merasakan diri ini sangat bersyukur kerana masih anda insan dalam dunia ini suka berkongsi ilmu, nak bantu ramai lagi orang untuk berjaya. Mentor yang bertuah , Dr Azizan Osman.



Saya ada lagi satu mentor, beliau hanya datang seminar yang free sahaja. Tetapi jenis manusia yang suka ambil tindakan, Puan Faizati.  Semoga Allah merahmati kehidupan dan panjang umur mereka untuk membuat lagi banyak amal yang beri manfaat kepada kita semua.

Jom Berpantasan. 


" Bertindak dan berjaya kecil akan menarik kejayaan yang besar! Biasakan diri untuk berjaya"


Apa yang saya dapat dari seminar. Dalam apa jua bidang , jika kita hendak BERJAYA. Kita gunakan formula MESTI. 


M - MENTOR
Jangan cari mentor yang tong kosong. Puas di ketuk, bunyinya masih sama. kan rugi. Untuk berjaya dengan cepat, carilah mentor yang sudah berjaya. 

E - ELMU
Apabila ada ilmu, semua perkara yang di lakukan lebih mudah. Ilmu perlu di cari, ia takkan datang bergolek. "Carilah ilmu hing ke negeri China". Nak bagitahu, jika ilmu itu dari tempat yang jauh sekali pon, jika ada kemahuan mesti akan pergi juga utk dapatkannya.

S - SISTEM
Sistem yang bagus , teliti, berprosedur. akan melancarkan kerja anda.

T - TINDAKAN
Lakukan tindakan sekarang. Apa sahaja idea anda, sebelum orang lain ambil tindakan mencuri idea anda. Fokus! Lakukan!

I - IMPIAN
Apa sahaja impian, tiada yang mustahil. Semua bergantung pada kita. Kita taknak berubah. Bagilah segala mcm pon. DIA MASIH DI SITU DENGAN HIDUPNYA. Biarkan mereka tidur, jom kita berlari pantas. Dapatkan apa kita mahu. Sebab kita nak bagi yang terbaik pada keluarga kita, ibubapa kita, anak-anak kita, orang yang memerlukan. 


Tempat ber'aircon lagi. Bersyukur! :P 


Cuba kita renungkan : KENAPA KITA MAHU BERNIAGA.
1. Sunnah. 2. Masa. 3. Selagi sihat. 4. Wang semakin susut nilai.  5. Memperalatkan wang untuk dunia dan akhirat.


Buang pemikiran negatif yang orang kaya ini belagak, kedekut, sombong , lupa diri, membazir.    Balik- balik fikir, kenapa nak jadi kaya. Biarlah aku hidup cukup-cukup makan je. Cuba bayangkan jiran sebelah rumah kita, eh! takyahh ambil jauh sgt.


Sebagai contoh, katakan ibu kita mengalami penyakit kritikal. Memerlukan wang yang sgt byk. di waktu ini di mana kita nak mengemis. Susahkan nak bantu ibu kesyangan kita.


Cerita saya ini. hanyalah berkongsi ilmu.
Saya akan berjaya dan kaya untuk membantu lagi ramai orang sekeliling saya. Saya masih bermula untuk berubah. dan peluang berubah , saya nak ajak sekali orang. Tak best sorang. The more the merrier. Jom jom !hehe

 Mereka ! Ilmu penuh di dada, tak sabar nak balik. nak apply semua! Tahniah kepada yang hadir.



Yang masih belum hadir, tapi nak hadir.
Boleh mendaftar di www.beraniberniaga2013.com


ANTARA SLOT YANG MASIH ADA? !

Kuantan (30.03.2013) / Alor Setar ( 05.04.2013) / Penang (06.04.2013) / Ipoh (07.04.2013) / Kuala Lumpur ( 13.04.2013) / Johor Bharu ( 14.04.2013)


Berebutlah peluang yang diberi. BERDOSA tidak memberitahu perniagaan anda jika anda ada perniagaan. Mana tahu anda boleh membantu mereka menjimatkan duit, tapi anda tak buat marketing. Berdosa dr segi pemasaran dah tu. eheee :P MARILAH KITA SAMA-SAMA MAJUKAN DIRI.


Thank for reading my entry! 

Jul 18, 2011

Subhanallah! Inspiring story


LOOK AT YOURSELF AFTER WATCHING THIS

Jun 23, 2011

60% kita 40% kamu

Bukan bercerita pasal kedekut. Bukan bercerita pasal harta. Bukan bercerita pasal markah sekolah anak-anak. Ini perkara yang perlu di rungkaikan dan ramai antara kita musykil untuk membahagikannya sebelum melunaskan perancangan masa akan datang.
"60% rasa cinta sayang untuk DIRI SENDIRI 40% rasa cinta sayang pada DIA"



JANGAN MEMBETAH LAGI!!!! Sebelum saya perjelaskan. Perasan sgt( mengangguk), ada yang sedang bersandar pada kerusi terus berganjak dan perbetulkan kedudukan/fokus pada bacaan. Isu cinta ,berkekasih.


Percentage yang saya highlight itu ,said by Score A millionaire.Thariq. But the message informed by my housemate who went to the talk. I picked up good point as a base of motivation for me to move forward. From what he said, I got the point. WHY????? the sentences came out.



If PEOPLE we love died, we're not died too when relocate the percent into 60% for ourself.
If PEOPLE we love died, we're died too if put 100% hope to them. Ataupun tempat bergantung. Then afterward, we should start from begin to plan what we had lost. Is it true?? =)



Saya suka jika point ini di beri situasi untuk mereka yang dalam lingkungan umur 18-25 untuk wanita/perempuan dan umur 18-30 untuk lelaki.Mereka up 5 years,baru matang. Career growth focused time. Time ini kalau nak bercinta, cita-cita ghaib/hilang/lambat jejak. Kalau nak jugak ,60%.



Ini motivasi kuat saya untuk membalas jasa ibu ayah tok. Saya nak ubah nasib mereka dan capai impian mereka yang tergendala. Kamu pernah terfikir tak, sebelum mak ayah kita berkahwin, mereka mempunyai impian yang besar, melihat dalam tv kehidupan orang lain slightly golden happiness and comfortable. Its same goes to them. When they got married, u're born. Fokus impian mereka berubah sebab lahirnya kamu dalam dunia ini kan. Jadi mereka fokus pada kamu.



Sedeyy bukan! :( Achieve urs & ur parent DREAM.

Jun 20, 2011

Panic.


How you looks like when panic.



Sejujurnya, all people have panic attack in life. But the different here is how you handle your panic situation. Apa yang saya boleh berkongsi di sini, if we good in handling panic situation , surely you're good in manage your life. Semua ini bukan sejak azali, tapi dari kehendak diri kita sendiri inginkan perubahan dalam diri.


Can you imagine if a lot of people can't handle their panic situation, apa lah akan jadikan? Maybe kamu akan bersimpuh tepi jalan dan meraung-raung apabila beg/tas tangan diragut? ataupun kamu duduk senyap dalam kereta setelah melanggar motosikal dan mangsa berdarah-darah? ataupun kamu tak bertindak apa-apa melihat orang pengsan depan kamu even nak jerit mintak tolong sahaja, belum lagi pikir nak buat "cpr".


Bercakap pasal cpr, saya pun belum pernah buat cpr pada mangsa tapi belajar sudah.
( memanglah tak buat cpr lagi, tak penah lagi jumpa yang pengsan dpn kita, takkan tiba2 nak men"cpr"kan mangsa sedar, itu dah lain bunyinya)


Kadang-kadang, panic ini banyak boleh mneyelamatkan lagi situasi. Contoh kalau rumah terbakar. Kebanyakkan mangsa mati akibat ketakutan sampai tidak boleh berfikir bagaimana untuk berlari atau selamatkan diri. Jadi lepas ini bersama-samalah kita.

Ada jugak student yang panic bila menjawab exam/interview/bercakap dgn lecturer/tegur kawan baru di sebelah. Malah ada yang sampai nak kena ulang alik masuk tandas akibat terlalu panic. Tips saya nak handle situasi ini:

  • Pastikan diri sentiasa hygiene/bersih
  • Smile always and make good impression
  • Make preparation for yourself at home
    ( tak kira nak exam/interview/penyimbah asid)
  • Be role model to others in anyway

Ini sahaja sedikit tips petang isnin untuk pembaca-pembaca
MISSAIMAAN

Thanks for reading this entry!

The Seven Deadly Business Sins

I would like to share some thoughts that I think should be shared to all.

1) Greed - Are you satisfied with what you've achieved or are you always seeking more, and never consolidating and strengthening what you currently have?


2) Opinion - Do you ever dismiss ideas without analysis? There have been many opportunities that were missed because opinionated management failed to see the wider picture.


3) Routine - Just because something worked in the past does not mean that it will continue to work in the future.


4) Emotion - Is the reason for your decision based on analysis, or emotion? Many managers are driven by their fears and desires without ever stopping to justify the reason for their fear or hatred or love. Often these prove to be unjustified and unjustifiable.


5) Ego - Do you make decisions because you are the cleverest, the biggest, the market leader? Are you obsessed with your own image and abilities? Many leaders in the past also thought that they were invincible. A quick look at history shows that they were not!


6) Success - Over-confidence is dangerous and can blind you to competitors seeking to emulate your success.


7) Hope - Can you justify your reasons why things will improve, or are you just burying your head in the sand, and refusing to see reality?


These seven deadly business sins are based on some work by Ben Gilad, one of the foremost Competitive Intelligence experts. Businesses need to understand their blindspots - what they would rather not see, and work to remove them.


Each of these seven sins is a type of blindspot if it dominates the thinking within the company. It's OK to have each to a certain degree, balanced by the others. (All businesses need to believe in themselves, have hope, aim to make money....). The problem is when one aspect starts to govern the way things are done in the company, preventing rational and logical thought.


Thanks for reading this entry!

May 30, 2011

"Jutawan! bersama Irfan Khairi":

TIP PILIHAN: TEMUBUAL BERSAMA DATO DR FADZILAH KAMSAH
=====================================================

rancangan"Jutawan! bersama Irfan Khairi":

IK : Dalam perspektif orang Islam, ramai yang mengatakan tak payahla kaya-kaya. Bersederhanalah. Tak perlulah menjadi jutawan. Betul ke dalam Islam itu sendiri menuntut kita dengan bersederhana dalam bentuk kekayaaan ini?


Dato Dr Fadzilah Kamsah: Ini adalah salah satu perkara yang
seringkali kita terlepas pandang. Ini daripada ulama'-ulama' yang
mentafsirkan dan orang ramai tahu serta ustaz-ustaz di luar sana
pun beritahu kita yang kita ini adalah 'umattan wasata' ataupun kita
ini adalah umat pertengahan. Maksud umat pertengahan itu kadang-
kadang ditafsirkan dengan cara yang betul dan acapkali juga ditafsirkan
dengan cara yang silap.

Pertengahan itu dikatakan seperti "ala, kalau kita mati nanti pun
kita bawa kain kapan jer bukannya boleh bawa harta benda masuk
kubur". Maksud bersederhana di situ adalah silap sama sekali sebab
sederhana yang dimaksudkan adalah dalam satu konteks yang pernah
disebutkan oleh Nabi S.A.W iaitu: "Allah amat kasih akan hambanya
yang apabila melakukan sesuatu kerja dia membuat dengan cara yang
terbaik ". Itu adalah soheh riwayat al-Dailami.

Jadi kalau hadis itu kita pegang maka Allah akan sayang kepada kita
sekiranya kita melakukan yang terbaik di dalam apa jua yang kita
lakukan. Jadi dimana pula pendekatan sederhana itu bermaksud?

Jadi, saya bertanyakan hal ini kepada ulama'-ulama'dan ulama'
mengatakan bahawa pendekatan maksud sederhana dimaksudkan dengan
seimbang iaitu 'balance'. Ianya juga membawa maksud bahawa kita
hebat di dunia dan hebat juga di akhirat. Hebat di rumah dan hebat
juga dengan masyarakat. Itu maksud sederhana yang perlu
ditafsirkan. Sederhana iaitu dari segikata kita perlu hebat dalam
apa jua yang kita lakukan dan perlu seimbang. Kita tidak boleh
terlalu hebat di dalam masyarakat sehingga rumahtangga terabai, itu
bukannya seimbang.



Itulah sekiranya kita mentafsirkan konsep sederhana dengan betul
maka umat Islam atau bangsa Melayu khususnya akan jadi hebat dan
akan jadi cemerlang dan tidak akan jadi 'jumud' atau terikat dengan
tekanan dengan kata-kata, "Buat apa sibuk-sibuk nak jadi kaya". Itu
adalah satu pentafsiran yang salah. Bagaimana kita nak bantu dan
bangunkan umat sekiranya kita tidak kaya dengan cara yang Allah
redha.




IK : Apa yang dituntut dalam Islam adalah supaya menjadi cemerlang dalam apa jua yang kita lakukan dan apabila kita cemerlang, pulangannya dalam bentuk wang juga akan jadi cemerlang juga.

*So, lepas ni, kalau ada orang cuba mematahkan semangat anda dengan
berkata-kata "buat apa lah nak kaya-kaya... bukan boleh bawak masuk
kubur pun...", anda kini dapat jawapan terus dari, Dato Fadzilah
Kamsah lagi


hah! yang kurang motivasi tu bolehlah cuba-cuba menziarah website sebelah ini www.irfankhairi.com

May 28, 2011

(Video) Press Conference Magical Musical

Hi everyone.Assalamualaikum. Ampun maaf di pinta donk lama bangat miss aimaan tidak menghupdate penceritaan untuk cucu nanti ni. ahaks. Bukan apa, komitmen pada kerja huh, miss aiman letak 100 % percent. katanye komitmen kerja.Tapi serius woo ini kisah benar!

Kebelakangan ini( reverse tape, cd da tak buleh da) miss aimaan almaklum la kerja 8 jam.SHIFT kau! Bila pulang.gerentong wa penat tahap gaban.Then miss aimaan mampu ketiduran shj. Bangun esok , terus ke kerja. Bosan sungguh hidup makan gaji ni.
"84% antara kita tidak suka kerja yang kita lakukan! 84% of the
people hate their jobs!"

Menakutkan juga angka ni... tapi bila dilihat sekeliling, memang ada
betulnya sebab ramai yang terperangkap dalam kerja yang mereka
...tidak suka. Masuk hari Isnin, dah mengeluh... menunggu hari Jumaat
untuk cuti :)

Saya tahu ada antara kamu mengetap bibir, berfikir sejenak, "aku golongan tak suka kerja aku ke hah? "

yea! That's happen nowadays.But people scare to take risk in doing what they like more. For example: Let's say ekin( bukan nama sebenar) like to make cakes, bakers etc. When see friends more prefer working in office hours and in air cond condition. Then, she stick to choose office hour persuading by friend's interest and behavior.

cukuplah miss aimaan motibasi kau hari ni! melalut banyak dah ni. Seperti tajuk di atas ler, I went to press conference Magical Musical. WOW!!!AMAZING! No word can describe how I feel when I'm watching the theater.All information anything senang je. Maybe nak menang ticket free pon boleh menjelajah lah di www.newskaki.com.

The cast delivered the message in a short video below. Watch it!




The hottest cast perform perfectly in theater. Definitely a big clap from yours.

Untuk menonton teater ni, guys bolehlah mula mencari ticket www.airasiaredtix.com
Hotline: +503 8775 4666. Kindly visit Sunway Lagoon portal at http://www.sunwaylagoon.com.

Said Aaron Soo, Chief Executive Officer of Sunway Lagoon and Executive Producer of Magical Musicals "I think audience should prepare themselves early to be amazed by the biggest musical extravaganza this country has seen in a long time".

Guys!! whatelse. Let's buy ticket now! The price worth it for our excitement.
Magical Musicals on stage at Sunway Lagoon 10 June 2011 till 17 June 2011.Except on Tuesday.

Korang dapat??!!haha.saja buat ayat sarcastic. Serius marcius, best theater dorang!! Layannnn.







Thanks for reading this entry!

Sep 17, 2010

Pelaburan M.A.S.A.





Ironiknya kita seringkali memikirkan bagaimana hendak mencapai kejayaan, kekayaan & kebahagiaan. Kadangkala kita terlepas pandang dengan sebuah pengorbanan yang perlu di lakukan. Betul tak kamu semua sering berfikir bagaimana jalan segera atau dgn kata lain "jalan singkat" untuk mencapai segala impian kita.

" Ia tidak semudah itu"

Setiap dari kita pasti memiliki impian 5 tahun akan datang, 10 tahun akan datang, dimanakah kita & mungkin 15 tahun akan datang,siapakah kita?? Ya!! Ini pengorbanan yang saya ingin perkatakan. Bagaimana kita akan datang adalah berdasarkan pilihan & keputusan yang kita lakukan pada hari ini.


"Lakukan Pengorbanan Hari Ini Dengan Pelaburan Masa Yang Memberi Pulangan Yang Berbaloi2"

Apakah ada cara untuk kita meningkatkan kualiti masa kita?
  • Lebih banyak M.e.m.b.a.c.a buku ,malah saya bertambah kaya.
  • Hari Ini Lebih Baik Dari Semalam, Mulakan Sekarang.
"Tiada yang akan mengubah kehidupan kita jika bukan kerana K.i.T.a."

Motivasi Pagi Jumaat



Tahukah Anda Setiap Masa Aktiviti Kita Adalah Ibadah??

Ceriakan hari pagi anda dengan lebih bersemangat!!

Tips motivasi pagi yang boleh di aplikasikan setiap hari, iaitu:

1. Bersyukur, bersyukur, bersyukur.
Bila celik je mata dari bangun tidur, sebaiknya kita merasakan nikmat bersyukur alhamdulillah. Kita masih diberi peluang untuk meneruskan perjuangan sebagai khalifah di muka bumi ini. Kesempatan ini seharusnya kita lakukan segalanya yang terbaik.

2. Tanamkan azam bermotivasi.
Dipermulaan hari sebaiknya kita tidak menjenguk ke newspaper, majalah yang berunsurkan fitnah dan bergaul dengan gol. mengumpat. Ini kerana kite akan di suntik dengan energi negatif untuk seharian hari. Kuatkan semangat, mulakan aktiviti dgn bersenaman mungkin.

3. Dekatkan diri dgn sesi motivasi.
Dalam keadaan kelam kelibut mahu menyiapkan diri ke tempat kerja. Boleh juga menekan switch on pada kotak tv panasonic, mahupon haier,mungkin plasma. Tv3 @ Tv9 boleh menjadi pilihan. atau dgn cara lain, dgn mendengar radia sesi dr. Izzi di Hot fm. Ini banyak membantu dalam menceriakan hari anda!!

4. Lakukan semua perkara dgn mulakan Bismillah.
Segala perkara ini dilakukan untuk kita memperoleh perlindungan dari gangguan & bisikan syaitan. Insya Allah.

5. Senyum sokmo!
Walaupun hati dipenuhi dgn bara api,. cube tenangkan fikiran, tempuhi cabaran kecil ini dgn memberi senyuman. Jgn pula tersenyum seorangan ,itu sudah tidak betul tu! Cabaran kecil ini akan berasa mudah diterokai pabila kita mempunyai cita-cita/jiwa yang besar..

6. Melihat keindahan alam / warna2 cerah.
Permainan warna ini juga mampu mengubah persepsi di pagi hari anda!

7. Semaikan rasa kemaafan.
Andai kita memaafkan orang, nescaya kita merasa lega. Berani berubah untuk kecemerlangan diri.


" Marilah sama2 kita jadi yang terbaik, anak yang terbaik mahupon pekerja yang terbaik''


Jun 29, 2010

what makes a man

Since I stayed away from my beloved family, many things must be handled by myself even its about my life. It's happen when my mum and dad put me a trust on what I've done..

But sometimes, unhappy feeling will comes when looking my friend's life.. it was happen.
is it reasonable?...tettt.

when we feel young, doesn't look matured enough,
but we think about our health

As a muslim, I should think in positive way. Everything happens it was God
's created... but now, all those negative thinking shouldn't occur...yeahh!! all happens must be followed some "hikmah" from God..
Believe yourself..:)

I was thinking, why I'm writing all those thing here... let's me share some advice if u want to improve yourself even me...:P
all started from ourself,.. if I changes my attitude a little bit by time to time will leading a big changes in life..


...an activity to find "remis" at Sabak Bernam..

In my life, my lovely motivator is definitely my sweet mum.. she always besides me and keep reminding me about my future.. sometimes, I have to outsource motivation from video, find out great man as my reference, read some books, etc...

Human can't makes their minds, attitude and behavior being consistently...Am I right?
By reading, u can learn something new but I don't say only by reading...
just read anything even u are not really well known about it,but trying to finish it..
it helps you!really!
maybe helping u in improving ur vocabulary, grammar, knowledge...perhaps!:)

When a new year coming, we always drafting some planning for the whole month in becoming year.. but do u stick on that, might be postponed at a certain part, or changes minds..
we just want to achieve what we dreams,wants, & success...

Btw, we should take look on our health..
then, start to care on diet menu...jog with friends,housemates,or colleagues..
do u realize, when we get fresh air in the morning, our mind can think effectively..
no headache on that day!!!:)

That what human being life...




Aimaan Ahmad Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign